Daniel 6:8-9

Tack Jesus för ett annat år som Du har givit till den här sajten "Pass till Himmelen"! Vi prisar Dig, vi ärar Dig och vi välsignar Dig eftersom Du har givit oss Ord for att bygga upp, förmana och trösta. Tack för de själar som tar emot och smakar Ditt välsignade Ord, eftersom de är ditt svar, de är ett levande bevis att Ditt Ord, som kommer ur din mun, vänder inte tillbaka till Dig fåfängt, utan att det verkar faktiskt vad Du vill och utför det som Du har sänt ut det till. Sänd Ditt Ord o Herre till dem som inte har tagit emot det, till de som inte ens vet om det! Må det himmelska ljuset lysa på dem och leda dem ut från mörkrets rike till ditt underbara ljus, i Jesu Heliga Namn. Amen.

Vi tackar Jesus eftersom denna blogg som har blivit två år den 11/9, och vi tackar Honom för alla underbara själar som har blivit välsignade av den, och som har varit en välsignelse för oss med deras "LIKES" och deras positiva kommentärer. 

Vet du hur avslöjar man bedrägeri, och befriar sig från det? Observera hur blev kungen Darejaves av Medien lurade: 

Daniel 6:9-10 (B82 8-9)

"Så låt nu, o kung, utfärda ett förbud om detta och sätta upp en skrivelse, som efter Mediens och Persiens orubbliga lag inte kan återkallas." I överensstämmelse med detta lät då kung Darejaves sätta upp en skrivelse och utfärda ett förbud"


Jämförelsen mellan Bibelöversättning 82 och arameiska från originalet visar en bra version till svenskan. Men många översättningar tolkar en fras på ett litet annorlunda sätt, att "sätta upp en skrivelse". Även när denna översättning är helt OK med avseende på arameiskan, ibland översätter man att "underteckna" skrivelsen, eftersom "reshá" från arameiskan - "rashá" på hebreiska - betyder både att skriva och att underteckna. Den andra översättning visar att de kom till kungen med skrivelsen färdig så att han skulle bara behöva underteckna den. 

Om du läste det föregående budskapet då har du sett att vi påpekade bedragarnas attityd, som kom med en plan som inkluderade en "lösning till en allvarlig situation i riket" och som smickrade kungen genom att röra hans fåfänga. Nu kan vi se att manipulationen har blivit fullbordad. De kom inte till kungen med ett förslag, utan med ett krav. Själva idén var att kungen skulle acceptera och signera det på en gång, vilket han gjorde. Vi läser hur de påpekar hela tiden "i enlighet med Mediens och Persiens orubbliga lag", eftersom Darejaves var en vasall kung av Kyros den Store av Persien, och de kunde anklaga honom inför den högsta myndigheten av att bryta mot lagen - vi skall se hur pressade de honom när han försökte rädda Daniel. 

Hur lyckades de här bedragarna med att manipulera kungen? 

I det föregående budskapet visade vi flera exempel av manipulation. Satan manipulerade Eva och Herren Jesus - men Herren besegrade honom hela tiden. Den onde har manipulerat också Israel och kyrkan - och är mycket engagerad med att manipulera världsopinionen om Staten Israel och att fiffla med kyrkans lära, eftersom han vill sabotera båda. I varje manipulation finns det flera kännetecken som visar det som det är, och vi pratade om tre av dem: lögn, snara och förvirring. Bedragarna ljuger till deras offer, lägger ut en snara till det så att man gör något mot sin egen vilja, och fifflar med förklaringarna så att man inte förstår själva målet med det hela. 

Varför lyckades dem?

En självklarhet som man glömmer ibland är att man kan bara ljuga till någon som inte vet vad sanningen är. När du kan sanningen, vilken som helst information bekräftar det du vet (eftersom det är sant också) eller motsäger det (då är det fel) Att undkomma snaror eller att avslöja det verkliga syftet är däremot lite svårare. Då behöver man en särskild smörjelse från den Helige Ande, en gåva som kallas för "uppenbarelsens ande". 

Låt oss jämföra den lurade kungen med Vår Herre, som aldrig blev lurad, genom tre punkter: 

1) Kung Darejaves ifrågasatte inte det hela. Han litade på några lögnare och bedragare. På samma sätt som Eva litade på ormen, antisemiterna tror på den palestinska "myndigheten" och så många syndare tror på "kristna" predikanter som förvränger Skriften, så hände med kungen. Han gick miste om sanningen. När man tror på lögner då tjänar vi Satan och blir hans slavar. Därför sade Vår Herre, "Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar. Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria" (Johannes 8:31-32) 

2) Kungen Darejaves sökte inte information om det som krävdes av honom. Den här punkten och nästan visar oss att han handlade med det hela på ett ganska vårdlöst sätt - vilket man kan förstå pga att "lösningen" var redan fixade av de "kompetenta" satraper - kungen behövde bara signera dokumentet - och pga att de rörde kungens fåfänga genom att sätta honom på samma nivå som en gud. En enkel fråga skulla ha avväpna bedragarna: "Varför skall jag underteckna detta"? Men han fördjupade inte sin kunskap i ämnet, och på detta sätt förblev han ignorant. Därför kunde de lura honom. 

Guds Ord visar oss en speciell attityd av "att vilja lära sig" i judarna från Beroia. Många bland dem trodde på Paulus predikan och blev kristna. Herrens Ord lyder så här (Apost 17:11) "Judarna där [i Beroia] var mera vidsynta än de i Thessalonike. De tog emot ordet med stor beredvillighet och forskade dagligen i skrifterna för att se om allt detta stämde". Ordet "vidsynt" eller "tolerant" är ett sätt att översätta grekiskan "yugenés" som betyder egentligen "ädel", "storsint". Detta ord beskriver att man är född som adelsman eller att man beter sig på ett ädelt sätt. 

Varje person som har blivit lurade om händelserna som äger rum i Israel kunde bli fria från felaktid information på ett väldigt enkelt sätt: att söka sanningen, att informera sig om vad som händer där verkligen. Självklart, inte genom att lita på den antisemitiska partiska media som pratar om "onda judar" som plågar "stackars palestinierna". 

Sanningen som antisemiterna inte vill höra är att med två undantag (Egypten och Jordanien) hela Muslimska världen - detta innebär cirka en BILJON människor på jorden - erkänner inte Staten Israel som FN medlem eller som ett legitimt land överhuvudtaget. Och sanningen är att många bland denna biljon individer finansierar eller är med i terrorist organisationer vilket syfte är att utplåna Israel helt enkelt, och deras metoder är att döda judar eller att skrämma dem till döds. Att de palestinska araber har levt som fyktingar i arabländer - som har också en muslimsk majoritet - visar bara hur djup, omänsklig och fanatisk är deras antisemitism. Deras muslimska "bröder" har levt där som flyktingar för tre generationer utan att få medborgarskap och utan mänskliga rättigheter från 1948, för att visa världen hur "orättvis" var Israels födelse. Men palestiniernas tillstånd är inte alls ett resultat av Israels födelse. Det är ju de som inte accepterade uppdelningen av det Brittiska Palestinamandatet. "Jordanierna" är "palestinierna", och Jordanien, landet där alla palestinska araber skulle leva. Och det är Israels arabiska grannar som attackerade Israel för att radera den judiska staten. Ingen judisk akt har skapat palestinska flyktingar, utan muslimska arabiska akter. 

Självklart att alla människor som hatar andra människor lever under Satans inflytande och behöver befrielse innan de kan acceptera sanningen. Detta inkluderar också alla antisemiter. 

Att söka sanningen är att söka frihet. På samma sätt som alla okunniga om Mellanösterns problem kan bli informerade om verkligheten, alla som har lurats av falska kristna arbetare för att leva i synd kan söka sanningen i Herrens Ord - som judarna från Beroia gjorde i Apostlagärningarna 17. Självklart behöver de vara "vidsynta" också. Det ser enklare ut att ta emot lögnerna från "predikanter" som påstår att ett liv i synd är ett "bibliskt" eller "kristet" liv, än att forska i Ordet för att veta Guds vilja. Men det är ett val som leder till ett syndigt liv, och slutet av detta är evig död. Kristus kom för att befria oss från våra synder, eftersom våra synder skulle dra oss till helvetet. 

3) Kungen övervägde inte konsekvenserna av skrivelsen han signerade. Det innebar att varje människa som skulle öva sina religiösa aktiviteter skulle dödas, helt enkelt. Av rent sunt förnuft skulle han veta att religion är en mindre och oviktigt sak för några, men ett "liv eller död" sak för andra. För Daniel och hans vänner var den vital. Många judar dog under Antiochos IV Epifanes förföljelser eftersom de valde döden före olydnad mot Guds lag. De verkliga troende glömmer inte sin Gud, inte ens en månad. Romarna lärde sig detta när de förföljde kristna också. De valde en hemsk död när man hotade de med döden om de inte förnekade Jesus - samma historia händer nuförtiden i Mellanöstern med den barbariska förföljelse som de muslimska terroristerna driver mot kristna och andra religiösa gupper. På samma sätt som kungen såg Daniels egenskaper, som gjorde honom lämplig att vara alla andras chef, skulle han ha insett att han skulle inte lämna sin Gud pga ett kungligt förbud. 

Hela berättelsen i Daniel 6 visar oss en stor skillnad mellan mänsklig och andlig auktoritet. Darejaves var utnämnd av Kyros, Persiens kung, som Babyloniens kung. Men han blev manipulerad av de som var under hans styre. Vår Herre Jesus var en snickares son som blev en vandrande profet, och i hela sitt liv fick Han ingen jordisk auktoritet alls från de jordiska myndigheterna. Han blev faktiskt hatade, avundad och förföljd av de jordiska myndigheter när han levde på jorden. Men Jesus' svar och akter visar oss att Han hade en fullständig auktoritet i det andliga riket. Låt oss se några skillnader: 

1) Jesus ifrågasatte Satans lögner. Djävulen förvrängde Skriften och erbjöd förmåner till Honom för att få Honom att lyda den onde. Men Vår Herre svarade med de rätta skrifter i det rätta sammanhanget. 

2) Jesus kände Skrifterna perfekt. Han var väl underrätad av sanningen. 

Även när det mesta i Jesus undervisning och predikningar var liknelser, visdomsord eller profetior, en märkbar del består av citat från Gamla Testamentet. Han kände och citerade Skrifterna, inte bara som fariseerna eller laglärda, utan genom att tillämpa dem i de rätta sammanhang och genom att tolka dem rätt. Han blev orättvist anklagad av många lögnare, men de kunde aldrig anklaga Honom av att förvränga Skriften, eftersom Han gjorde aldrig sådant. 

3) Jesus såg andarna bakom de manipulativa människor. I det föregående budskapet citerade vi två exempel av sådana personer som kom till Honom för att lura Honom - berättelsen om kvinnan som blivit tagen på bar gärning med äktenskapssbrott, och frågan om att betala skatt till Rom. I båda tillfälle möt bedragarna Honom med en förklädnad av "ärliga troende" som "sökte Hans råd". Men Herren SÅG syftet bakom frågorna, anden som verkade genom dem. Han svarade inte "ja" eller "nej" utan visdomsord som inte bara visar oss hur felaktigt deras akt var utan också hur djupt kände Han Faderns hjärta.  

Om du har levt hittills utan Jesus, och under en synvilla - det är inget problem med att leva som jag gör - låt mig berätta till dig att detta misstag kan leda en till evig död. Gud är god, och Han vill att alla skall bli frälsta. Men Gud är också rättvis. Han skall inte frälsa dem som inte vill bli frälsta. Många personer söker en relation med Gud genom jungfru Maria eller den heliga Juliana av Nikomedia, genom Konfucius eller Muhammed, genom Buddha eller Krishna. Men Jesus sade solklart, "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig" (Johannes 14:6) Guds liv var i Jesus Kristus, Guds sanningen är Jesus Kristus, att vandra den rätta vägen ät att vandra som Jesus gjorde. Om du söker en relation med Israels Gud, Han som skapade himmelen och jord, det börjar med att ta emot Israels Messias, Guds Son, som dog på korset pga våra synder och som levde här på jorden som en perfekt förebild, Gud bland oss. Det finns inga helgon, profeter eller filosofer som kan återställa bron mellan Gud och mänskligheten, bara Jesus. Det finns ingen annan som kan befria oss från våra synder, utan bara Jesus. Det finns ingen annan som kan kallas för "Gud bland oss", utan bara Jesus. Och det finns ingen annan som kan ge oss Guds Ande, utan bara Jesus. 

Ta emot Jesus som Herre och Frälsare! Han lovade den Helige Ande till dem som skulle ta emot Honom. Den Helige Ande är den som uppenbarar sanningen, den som uppenbarar andarna bakom akterna, den som ger oss Guds liv. 

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar