Daniel 6:21-22


Daniel 6:22-23 (B82 21-22)

Vilket lejons gap har Gud stängt i ditt liv? Observera de här verserna:

"Då svarade Daniel kungen: "Må du leva evinnerligen, o kung! Min Gud har sänt sin ängel och stängt lejonens gap, så att de inte har gjort mig någon skada. Ty jag har inför honom befunnits oskyldig. Ej heller har jag förbrutit mig mot dig, o kung" 

Kan du säga tillsammans med Daniel att Gud har stängt lejonens gap i ditt liv? Att Gud har funnit dig oskyldig? 

Det kan vara så att din första tanke är, "men jag har aldrig varit i en lejongrop!". Då bjuder vi på föregående budskap, där vi såg flera "lejon" som inte är samma som Daniels men de är lika dödliga. Där kan man läsa om de här lejon som kan angripa oss: 

- Satan, som "går omkring som ett rytande lejon och söker efter någon att sluka" (Djävulens "gaddar och klor" är synd och frestelser)
- Satans angrepp i våra liv (som han gjorde med Job)
- Förföljelse och förtal (som det hände med Israels folk, kung David, aposteln Paulus, kyrkan)
- Onda ledare och falska profeter (som det hände med Martin Luter, med andra reformatorer, som det har alltid hänt med palestinierna)

I olika budskap har vi nämnt flera lejon som Jesus har befriat oss från. Man kan läsa i den här sajten hur Herren Jesus befriade oss från ateismen och ogudaktighet (Daniel 1:10-13, 1:17-21, 2:24-26, 6:3) från otukt, äktenskapsbrott och olika beroende (Daniel 1:8-9) från sjukdom (Daniel 1:17-21) från fängelse (Daniel 1:17-21) från otro (Daniel 2:14-16) från förföljelse (Daniel 2:14-16) från döda gärningar (Daniel 2:19-23) och från missuppfattning och lögn (Daniel 6:3)

Kanske har du inte varit en sådan syndare som jag. Kanske tycker du att du har aldrig syndat. Då har du aldrig behövt någon "befrielse". Men om du betraktar dig själv som en annan syndare, om denna vers är med i din Bibel: 


"[Här görs ingen åtskillnad, eftersom...] Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud" 

Romarbrevet 3:23

... då kan det vara så att du vill bli fri från dina "lejon". Samme Gud som har verkat med oss, och har verkat med Job, kung David, profeten Daniel, aposteln Paulus reformatorn Luter och många andra, Han vill befria dig med. Men först måste du förstå vilken är din lejongrop och dina lejon, d.v.s din synd, din situation, kanske prövningarna du genomgår. 

När du går till läkaren blir det en undersökningsfas - som kan inkludera blodprov, röntgen, m.fl. - för att veta vad är det för sjukdom, för att göra en diagnos. Då skall det föreskrivas en behandling för dig, eventuellt med några mediciner, eller eventuellt en operation. Samma sak gäller när du behöver befrielse från någonting, då måste du veta vilka är dina kedjor, vilka är lejonen i din lejongrop. Självklart behöver du känna "ängeln" som skall stänga lejonens gap. 

När vi hör Daniels svar, "min Gud har sänt sin ängel och stängt lejonens gap, så att de inte har gjort mig någon skada", då kan vi se att "sin ängel" är arameiskan "malakhé" - som består av "malák" (eller "ängel" på både hebreiska och arameiska) och suffixen av 3:e personens possessiv på arameiska, "-e", som betyder "sin" på svenska. Som Daniel säger det och som man läser det i den svenska översättningen, då ser det ut som att Guds armé består av en enda ängel. Men Skriften talar om miljoner änglar, nämligen änglahärskaror. Vad är det som är speciellt om denne "ängel"? Varför läser vi inte, "en ängel", eller "en av sina änglar"?

Låt oss börja med en parallell. Denna är inte första gången som ängeln visar sig i Danielsboken. Vi har skrivit förut om en annan ingripande av angeln för att rädda Daniels vänner, när de var i ugnen. Observera de följande verserna: 

Dan 3:24-25 

"Då blev kung Nebukadnessar förskräckt och stod upp med hast och frågade sina rådsherrar och sade: "Var det inte tre män som vi lät kasta bundna i elden?" De svarade och sade till kungen: "Jo förvisso, o kung" 

"Han fortsatte och sade: "Och ändå ser jag nu fyra män, som går lösa och lediga inne i elden, och ingen skada har skett dem, och den fjärde ser ut, som om han var en gudason"

Denne "fjärde man som såg ut som han var en gudason" kallades för "malakhé" i Daniel 2:38. Och när aposteln Paulus vittnar om denne som räddade honom från lejonens gap, då kallar han honom "Herren" (från grekiskan "kúrios", 2 Tim 4:17) Några egenskaper hos denne "ängel" orsakar att han är inte alls lika med änglarna som Gud skapade, utan är en "teofani" (se NOTEN vid slutet om du vill veta om egenskaperna)

En "teofani" är helt enkelt att Gud visar sig inför människorna, att Han förvandlas till en synlig person. Ordet består av "Teós" - Gud - och "fáino" - att dyka upp, at visa sig själv, att stråla. "Herrens ängel" är gestalten som Gud har tagit för att visa sig till människorna - och tar fortfarande - eftersom annars kan vi inte se Honom. Hur gör han? Observera de här verser: 

2 Mos 33:20 

"Ytterligare sade han: "Mitt ansikte kan du dock inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva" 

De här ord kommer från Gud till Moses. Många troende har läst dem, och flera av dem trodde att de skulle dö, eftersom de hade sett Gud. Men... varför har några människor sett Gud och inte dött?

Joh 1:18 

"Ingen har någonsin sett Gud. Den ende sonen, själv gud och alltid nära Fadern, han har förklarat honom för oss"

Aposteln bekräftar 2 Mos 33:20 när han säger att "ingen har någonsin sett Gud". Men han visar oss också hur kan vi se Honom: Hans Son, från Guds egen substans och med samma himmelska egenskaper, "har förklarat Honom för oss" (Han är "själv Gud")

Joh 1:14 

"Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning"

Detta "Ord" (från grekiskan "lógos") är Herren Jesus Kristus, Gud som blivit människa. Och "Herrens ängel" eller "teofani" är också Herren Jesus Kristus, Gud som blivit människa och visar Sig själv både i GT och NT. 

Halleluja!  

Ser du Herrens härlighet? Har du fått denna uppenbarelse, hur många troende i GT såg Herren Jesus Kristus? Låt oss se en mindre list: 

- Abraham (1 Mos 18:2, 10, 13-15; 1 Mos 22:11-12) 
- Moses (2 Mos 3:2-4)
- Josua (Josua 5:13-15)
- Gideon (Dom 6:11-12)
- Manoa och hans hustru (Dom 13:3,9,11)
- Elia (1 Kung 19:4-7)
- Sadrak, Mesak and Abed-Nego (Daniel 3:25)
- Daniel (Daniel 6:22)
- Sakarja (Sakarja 3:1-4)

Jesus kom till alla dessa troende för att ge dem styrka i deras tro, för att leda dem, för att säga Guds ord till dem eller för att rädda dem från döden. Om du har hört at judarna är inte längre "Guds folk" eftersom Herrens folk är bara kyrkan nuförtiden, då vet du att du lyssnar på Satan. Sanningen är att Jesus verkade i Abraham och Moses, och genom dem. Han var den Gud som befriade Israel från Egypten, den som smorde Josua för att inta det förlovade landet, den som skall komma tillbaka för att rädda Israel, liksom Han kommer för sin kyrka. Han verkade med judiska troende, precis som Han gjorde med sina apostlar och lärjungar. Och Han gör det fortfarande. 

När Daniel säger att han "befunnits oskyldig inför Gud" och att han "inte hade förbrutit sig mot kungen" då återkallar han det kungliga förbudet. Enligt förordningen var Daniel skyldig. Men det finns en högre lag över människolagar, som är Guds lag. Herren visste att Daniel var i lejongropen p.g.a en orättvis och absurd lag, som kungen undertecknade eftersom han blev manipulerad. Gud godkänner inte orättfärdigheten. 

Daniel visste om dessa ord från Gud: 

5 Mos 28:1 

"Om du hör Herrens, din Guds, röst, så att du håller alla hans bud, som jag i dag gett dig, och gör efter dem, så skall Herren, din Gud, upphöja dig över alla folk på jorden"

5 Mos 28:7 

"När dina fiender reser sig upp mot dig, skall Herren låta dem bli slagna av dig. På en väg skall de dra ut mot dig, men på sju vägar skall de fly för dig"

Den kungliga förordningen blev till inget för Gud. Daniels fiender besegrades, och kungen proklamerade istället för den felaktiga förordningen, en befallning att alla i sitt rike skulle "bäva och frukta" för Daniels Gud. 

Jesus Kristus var med Daniel för att rädda honom från lejonen, på samma sätt som Han var med Daniels vänner för att rädda dem från elden i ugnen, med Elia för att rädda honom från den onda drottningen Isebel, med Josua inför Jerikos - och hela Kanaans land - erövring, med Moses, för att skicka honom till Farao så att han skulle låta Israel gå, med Abraham, för att bekräfta för honom sitt löfte - att han skulle få en arvtagare från Sara, sin hustru som var i hög ålder... Allting är möjligt för Vår Herre.  

Kanske tänker du att Daniel, Elia, Moses och Abraham var mycket speciella människor, heligt folk, utvalda av Gud för att göra stora ting, och att du är en enkel syndare. Och kanske är du t.o.m rätt. Men detta är inget hinder för Gud, och inget olösligt problem för den Allsmäktige. 

Observera denna vers: 

"[vår herre Jesus], som blev utlämnad för våra överträdelsers skull och uppväckt för vår rättfärdiggörelses skull"

Rom 4:25

Versen är med i ett kapitel som handlar om Abraham, och om hur Gud giltigförklarade Abrahams tro - som han gjorde med Daniel: 

Rom 4:19-22 

"Han sviktade inte i tron då han tänkte på att hans egen kropp var utan livskraft – han var omkring hundra år gammal – och att Saras moderssköte var dött. Inför Guds löfte tvivlade han inte i otro utan fick kraft genom tron. Han gav Gud äran och var förvissad om att det Gud har lovat kan han också infria. Därför räknades han som rättfärdig" 

Det finns två nycklar för att ta detta ord till sig själv: 

1) Abrahams TRO orsakade att han räknades som rättfärdig. 

Abraham levde i en hednisk värld, ett samhälle som var främmande till Gud. Både han och hans hustru var gammla - dessutom var Sara steril, vilket innebär att även i den vanliga ålder då kvinnor kan föda, hon kunde inte. Allt som Abraham kunde uppleva genom hans sinne sade till honom, "det är omöjligt att Sara skall föda din son". Allt som Abraham kunde tänka på ett logiskt och rimligt sätt sade till honom, "det är omöjligt att Sara skall föda din son". Om Abraham skulle ha frågat en läkare, vilken som helst vetenskapsman eller tänkare, en människa med den högsta möjliga kunskap, svaret skulle med högsta sannolikhet ha varit, "det är omöjligt att Sara skall föda din son". 

Men "trons fader" litade inte på sina sinne, sin logik eller de andras opinion - oavsett deras kunskap eller vishet. Han litade på Gud, med en tro som hans egen hustru skrattade åt och som skulle verka obegriplig för alla som skulle lyssna till honom. 

Vill du ha denna tro som är över allt annat, tron som gör att Gud "räknar dig som rättfärdig"? Observera den andra nyckeln: 

2) Att TRO på den levande Jesus gör att vi räknas som rättfärdiga. 

Halleluja! 

Jesus Kristus kom för att göra syndarna rättfärdiga. Läs denna vers igen: 

"[vår herre Jesus], som blev utlämnad för våra överträdelsers skull och uppväckt för vår rättfärdiggörelses skull"

Rom 4:25

Jesus dog för våra synder. Han blev utlämnad p.g.a våra överträdelser. Han var Guds Lamm, offrat för vår förlossning. När du tar emot korsets blod på ditt liv, även när du är fortfarande en syndare, blir du förklarat helig inför Gud. Detta händer när du är fortfarande en syndare, men om du tar emot Jesus som Herre och Frälsare. 

Men det finns mer. Jesus Kristus återuppstod från de döda. Hans återuppståndelse är vår rättfärdighet. När du tror på den levande Jesus, då blir Han din rättfärdighet. Då blir din TRO på Honom orsaken att du räknas som rättfärdig, på samma sätt som det hände med Abrahams tro. 

Om du vandrar utan Jesus och befinner dig belägrad av några "lejon". låt mig berätta för dig: samme Gud som räddade Daniel från lejongropen, och Daniels vänner från den brinnande ugnen, samme Gud har förlåtit och räddat miljoner syndare i denna värld från mänsklighetens gryning. Han vill förlåta dig, frälsa dig, befria dig från dina synder och bli din Herre och Frälsare. Det enda du behöver är att bedja till Honom, bekänna dina synder och be Honom att frälsa dig och att vara din Gud. 

Vänta inte längre! Ta emot Jesus, som skall befria dig från vilken som helst lejongrop där du kunde hamna i!

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!


NOTER:

Herrens Ängel: 

1) tar emot tillbedjan: Domarboken 13:20
2) Guds namn är i honom: 2 Mos 23:21; Domarboken 13:18 / Jesaja 9:6
3) identifieras med Gud själv (ängel = Herren) : 1 Mos 32:24-30; 2 Mos 3:2-6; Domarboken 6:22-23; 13:22; Predikaren 5:6 (sändebud=ängel); Daniel 3:28; 6:22; Sakarja 3; Malaki 3:1
4) har gudomliga egenskaper: han är överallt närvarande (Psaltaren 34:7) han har auktoritet för att förlåta synder (2 Mos 23:21) och för att rättfärdiggöra (Sak 3:4)

Jesus Kristus:

1) tar emot tillbedjan: Johannes 20:28
2) Guds namn är i honom: Immanuel (Jesaja 7:14; Matteus 1:23-25) Jesus ("Jehova är frälsning", Matteus 1:21) Herren (Uppenbarelsen 22:21)
3) identifieras med Gud själv (Jesus = Herren) : Johannes 1:1-3, 14, 18; 2 Kor 4:6; Titus 2:13; 1 Johannes 5:20
4) har gudomliga egenskaper: gudomlighet (Matteus 26:63-64, se Jesaja 9:6) auktoritet för att förlåta synder (Markus 2:5-10) auktoritet för att ge livet tillbaka (Johannes 6:39-40; 11:25) döper i den Helige Ande (Markus 1:8, Apostlagärningarna 2:33) Universums skapare (gr. "lógos", sv. "Ordet" i Johannes 1:1-3)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar