Daniel 6:14-15

Vet du vad skillnaden är mellan "manipulation" och "offer"?

Daniel 6:15-16 (B82 14-15)

"När kungen hörde detta, blev han mycket bedrövad och gjorde sig bekymmer över hur han skulle kunna rädda Daniel. Ända till solnedgången mödade han sig med att söka en utväg att hjälpa honom. Då skyndade männen till kungen och sade till honom: "Vet, o kung, att det är en Mediens och Persiens lag att inget förbud och ingen förordning som kungen utfärdar kan återkallas" 


När vi jamför med arameiskan kan vi konstatera att B82 har en mycket bra översättning till de här verserna. Vi kan se hur anklagelsen mot Daniel fördärvar kungens plan. De sände till död mannen han hade valt till andra platsen i regeringen, hans högra hand. Det blev kväll och kungen kämpade med att hitta någon laglig resurs för att undvika Daniels död. Men skadan var redan gjord och ingen frälsning fanns för profeten, från den mänskliga sidan. 

De manipulativa konspiratörer hade lagt deras snara på ett listigt sätt. Som vasall kung till Kyros den Store, Darejaves position berodde i viss mån på sin prestation som ståthållare. För att rädda Daniel skulle han behöva ändra en kunglig förordning, som innebär att han skulle bryta lagen. "Förordningen kan inte återkallas" betydde "Daniel kan inte räddas", eftersom han var en lagförbrytare och måst straffas. 

Daniel visste om lagen. Han visste också att den skulle gälla för en månad. Men han valde inget trick eller manipulation för att undvika straffet. Han valde att vara ett offer till Gud, genom att fortsätta med sina andakter som vanligt. 

Vad menar "offer" till dig? 

Låt mig illustrera med meningen som ordet hade för mig innan jag blev frälst och läste Bibeln: offer är ett drag i schack spelet. Om du spelar schack då vet du vad det är och kan väl skippa de två nästa paragrafer. 


I schack spelet finns det en kung och femton andra pjäser. Du kan "ta" ditt motståndares pjäser, om de befinner sig i rutan som du kan nå med dina egna. Men kungen kan inte bli slagen. Om man kommer till en situation då kungen inte kan fly från att tas, då kallas det "schackmatt", och spelaren som inte kan rädda sin kung har förlorat. P.g.a detta är kungen viktigaste pjäsen, som man skall skydda med alla möjliga medel. Detta uppdrag åligger alla andra pjäser. Den kraftigaste är damen, sedan tornen, sedan springarna och löparna och sist kommer bönderna - men om en bonde kommer till sista rutan kan promoveras till vilken som helst pjäs du vill. När man börjar spelet är det omöjligt att ge den andre schackmatt i första draget, eftersom den andres kung är skyddad och dina pjäser är långt borta och bakom bönderna. För att söka en position då man kan vinna, då gör man överhuvudtaget två saker: "utveckla" pjäserna och försvaga motståndaren. Att "utveckla" pjäserna innebär att ställa dem på agressiva positioner medan man bereder en stark skyddad position i sin sida. Man försvagar motståndaren genom att ta sina pjäser. Till exempel, om du byter en löpare för motståndarens dam då har du gjort honom jättesvag, och detta gör enklare för dig att ge schackmatt och svårare för honom att undvika det. 

Är i detta sammanhang - att förlora dyra pjäser - där man väljer "offer". Att slå motståndarens pjäser, speciellt de högt värderade, är mycket bra, men det är inte schacks mål om man skall vinna. Att ge schackmatt är att vinna. Ett offer väljer man när man tillåter motståndaren att ta en eller flera pjäser, eftersom hans position skall bli svagare och då skall du ge honom schackmatt. Till exempel, du "offrar" damen eftersom motståndaren flyttar ett torn för att ta den, och lämnar kungen oskyddad. Då kommer du med ett eget torn och ger honom schackmatt. 

Detta "offer" begrepp är en huvuddoktrin i Bibeln. Eftersom man "offrar" något för att få ett resultat - i Bibeln, att bli frälst, att ha det rätta förhållandet med Skaparen. I Gamla Testamentet var "offret" ett helt system med olika slags offer, de mesta av djur, som offrades så att människorna skulle få förlåtelse för deras synder. Det är avgörande. 

Synden förstör vår gemenskap med Gud, och vi skulle hamna i helvetet om det inte skulle finnas ett offer för att blidka Guds vrede. Handlingen som orsakar att Gud förlåter vår synd p.g.a vi offrar ett djur åt Honom kallas för "försoning" och offret som man ger till Gud för att bli förlåten kallas för "syndoffret". De sju första kapitel i 3 Moseboken handlar om olika slags offer som Herren fastställde för Israel. Syndaförlåtelse var försäkrad p.g.a djurens blod. "Försoningsdagen", eller "Yom Kippur" som man kallar den på hebreiska, är det heligaste firande i den judiska religionen, fastställt i 3 Mos 16 och har varit helg i Israel sedan Moses' tid. 

På samma sätt som djuren dog i GT för att försona syndarna med Gud, NT visar oss ett enda stort offer: Jesus försonande offer på Golgatas kors. Han är vårt syndoffer, precis som djuroffer var i GT. De där djuroffer var godkända eftersom de syftade till det stora, perfekta offer som vår Jesus Kristus. De troende som offrade sina djur för att få syndaförlåtelse gjorde detta i tron, eftersom de trodde att Gud skulle godkänna de offer Han själv fastställde. Och de där djuroffer är en typ av det unika offret som Jesus gav oss, Hans eget liv för våra synder. Hans blod, som blev utgjutit på korset, är försoningsmedlet i NT.  

Det finns ett skäl till att djuroffer och Jesu Kristi offer var nödvändiga: "utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse" (Heb 9:22) Guds rättvisa kräver syndarens död, men Hans nåd och barmhärtighet ger oss förlåtelse och försoning, OM VI TAR EMOT OFFRET. Adam och Eva försökte att dölja deras nakenhet - och deras synd - med fikonlöv, men Gud offrade djur - utgöt deras blod p.g.a människornas synd - och gjorde till dem kläder av skinn. 

Offret ser "orättvist" ut för mänskliga ögon.  Om du har sett filmen "Dominic and Eugene" då har du en perfekt illustration, då skådespelaren Tom Hulce står framför en staty av Kristus på korset, i en katolsk kyrka, och ropar med tårar, "jag skulle aldrig göra sådant till min son!". Det finns en skenbar grymhet i offret. En oskyldig måste dö så att de skyldiga får förlåtelse. 

Men det är genom denna "orättvisa" att Guds perfekta rättvisa verkar. Om Daniel skulle ha lytt lagen som förbjöd sin gemenskap med Gud, och inte valt offrets väg, Gud skulle inte ha kommit för att rädda honom. 

Det absoluta motsatsen till offret är manipulationen. På samma sätt som Gud fastställde offret som försoningsmedel, Satan lurar syndarna så att de manipulerar situationerna för att undvika offret. 

Daniel valde att offras i stället för att inte lyda Gud. Herren Jesus Kristus valde att dö på korset för att frälsa oss, för att rädda oss från evig dom. Båda blev manipulerade - och manipulationen hade som syfte att de skulle söka någon trick för att undvika offret. Daniel kunde ha sagt, "Herre, ge mig en break så att jag undviker gå till lejonen. Jag skall inte be för 30 dagar, men vi ses nästa månad". Herren kunde ha sagt, "Fader, det måste finnas någon annan väg. Låt mig skippa korset, du vet att jag har aldrig syndat. Varför skall jag dö p.g.a de andras synder?". Det var Petrus' tankesätt, han som sade till Jesus att han skulle undvika sådant öde och blev tillrättavisad at Honom (Matteus 16:21-23) eftersom Herren såg Satan bakom aposteln. Herre manipulerade inte sin Far, utan sade "Låt din vilja ske, inte min". Han valde offret, eftersom det var Hans Faderns vilja. 

Försöker du manipulera Gud? Läs nästa budskap! 

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar