Daniel 6:23-24

Daniel 6:24-25 (B82 23-24)

Är du nästan färdig med prövningen? 
Eller är prövningen nästan färdig med dig?

Observera följande verser:

"Då blev kungen mycket glad, och befallde att man skulle ta Daniel upp ur gropen. Och när Daniel hade blivit tagen upp ur gropen, kunde man inte upptäcka någon skada på honom, ty han hade trott på sin Gud"

"Sedan lät kungen hämta de män som hade anklagat Daniel, och han lät kasta dem i lejongropen, med deras barn och hustrur. Och innan de ännu hade hunnit till bottnen i gropen, överföll lejonen dem och krossade alla deras ben"

Översättningen till svenskan som man läser i B82 visar en väldig bra version av det ursprungliga arameiskan. Men vi skall ta ett par ord som är bra att fördjupa i, så att vi får en bredare syn. 

Vi kan väl förstå att "kungen blev glad". När Daniel kom ut ur lejongropen, då "kunde man inte upptäcka någon skada på honom, ty han hade trott på sin Gud"

Halleluja!

Denna prövning är kanske en av dem svåraste vi läser om i Herrens Ord. Profeten var hela natten tillsammans med vilda köttätare. Dessutom var det ett orättvist straff, då han gick dit p.g.a sin relation med Gud. Även Herren tillät straffet, sin Gud som han tillbad oavsett den kungliga förordningen. Det visar oss någonting väldigt viktigt om Gud: Han skall inte hindra många prövningar som vi utstår. Han skall vara där med oss, i elden. 

Ordet berättar att Daniel hade ingen "skada". Detta ord kommer från arameiskan "khabál" som man kan läsa också i Daniel 3:25 (där syftar det också till fysisk även psykisk skada) och i Esra 4:22 (där syftar det till ekonomisk eller politisk skada) Prövningarna i våra liv har inte bara att göra med vår fysisk hälsa. Det kan handla om vår trygghet, vår ekonomi, vår familj, vår välmående, vårt land... Det skulle bli en ganska lång lista om man räknar alla möjliga sätt då vårt liv kan utsättas för något slags påverkan som prövar oss. 

Men när det gäller Daniel, han kon ut ur prövningen utan någon "khabál". Lejonen skadade han inte fysiskt, och hans ande blev inte heller skadad p.g.a prövningen. Vi läste ju i föregående budskap att han svarade till kungen med en proklamation om räddningen som sin Gud hade verkat, och påminde konungen att han var ej skyldig. Profeten var inte bara helt och hållen; han var SEGERRIK. 

Hur kan man genomgå en prövning och segra? 

Ordet ger ett skäl hos Daniel: "ty han hade trott på sin Gud", Att "tro" kommer från arameiskan "amán" som betyder "att ha tro på". Det är samma verb på hebreiskan - vi ser det t.ex. i 1 Mos 15:6 - och motsvarar grekiskan "pistiúo", "att tro" i Johannes 3:16. För det mesta översätts detta med "att tro". Men flera versioner översätter "amán" i Daniel 6:23 som "att lita på" eller "förtrösta". 

Det finns andra verb i de tre språk som betyder "att lita på". Psaltaren 91:2 använder hebreiskan "batákh" (att "förtrösta") Daniel 3:28, arameiskan "rekháts", och Romarbrevet 14:14, grekiskan "píto" (att "veta fullt och fast")  

Varför har de där översättarna valt "att förtrösta" i stället för det bokstavliga "att tro på"?

Att "tro" betyder att "anse i tro att någonting är sant, när det är inte bekräftat eller säkert". Att "förtrösta" betyder att "lita på, vara säker". Daniel trodde på Gud, självklart. Men det var inte bara så. Skriften visar oss att även demonerna tror på Gud och darrar. Det finns en skillnad mellan tron på någonting - den "amen" som vi bekräftar sanningen med - och "förtröstan", att överlämna våra liv i Guds händer, att lita på den Ene som vi har sagt "amen" till. Det är denna tro som Nebukadnessar såg i Daniels vänner som han hade kastat in i den brinnande ugnen: han sade att Gud hade räddat sina tjänare som förtröstade på Honom. Och det är samma tro som vi ser i Daniel, som förtröstade sitt liv i Guds händer. 

Tror du på Gud, eller förtröstar du på Honom? 

Jesus förkroppsligade Sig själv i Babylonien för att rädda Daniel och sina vänner p.g.a deras förtröstan på Gud. Men i de här tiderna vi lever ser inte sådan tro speciellt ofta. Detta är profeterade i Skriften, även med fullbordans tider, som är våra. Observera 2:a Timotheos 3:1-5: 

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår"

"Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft"

"Håll dig borta från dem" 

De där männisokorna, "fulla av förtal, främmande för allt gott, svekfulla" kom inför Nebukadnessar för att anklaga Daniels vänner, som vägrade dyrka den gyllene bildstoden. De kom också inför Darejaves för att manipulera honom och göra honom signera en förordning som var en fälla till Daniel. Det är inte på måfå att när Daniel segrade och togs upp ur lejongropen, då befallde kungen att kasta profetens fiender där, tillsammans med sina familjer. Guds Ord lyder, "Den som gräver en grop, han faller själv däri, och den som bryter ned en mur, honom stinger ormen" (Predikaren 10:8) Samma skada som de planerade till Daniel kom till dem, deras hustrur och barn. 

Det pågår ett andligt krig mot Guds barn, då orena andar (se NOTEN vid slutet) försöker att skilja oss från Herren, från den Helige Andes ledning och från tron på Jesus. Precis som de onda babylonier kom inför Nebukadnessar och inför Darejaves för att anklaga judarna och orsaka deras fall, det finns en ond djävul som anklagar oss inför vår Gud och Fader. Men denna onda varelse skall sluta i helvetet tillsammans med sina anhängare, som vi läser i Skriften. På samma sätt som Daniels vänner hamnade i lejongropen, våra andliga fiender skall hamna i helvetet i evighet. 

Det spelar ingen roll vad är det för prövning som du genomgår. DET SKALL KOMMA TILL SLUTET. Samme Gud som frälsar oss skall alltid bli segerrik, eftersom Han är Allsmäktig, och demonerna som anklagar oss skall besegras, eftersom Gud sände sin Son för att frälsa oss, inte för att doma oss. Prövningarnas syfte är inte vår undergång, utan att pröva oss (därför kallas det för "prövning") Det spelar ingen roll vad är det för prövning som du genomgår, tro på Gud! Han är mäktig för att hjälpa dem som prövas. 

Om du inte har tagit emot Jesus Kristus som din Herre och Frälsare, vänta inte längre! Vår Faders vilja är att ingen skall gå förlorad, utan att alla skall omvända sig. På samma sätt som kungen blev mycket glad p.g.a Daniels räddning, det finns glädje i himmelriket när en syndare omvänds. Ta emot Jesus Kristus, och bli fri från Satans fällor! 

Må Herren välsigna dig. I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS. Jesus kommer snart!


NOT: 

Synden har ingen makt mot Jesu blod, eftersom de som eggar oss till synd blev besegrade på korset. 

I Kolosserbrevet 2:13-15 läser vi: 

"Och ni som var döda genom era överträdelser och ert oomskurna tillstånd, er har Gud gjort levande tillsammans med Kristus, i och med att han förlät oss alla våra överträdelser och drog ett streck över det skuldebrev som belastade oss med lagens krav. Han har utplånat det genom att spika det på korset. Han avväpnade härskarna och makterna och utsatte dem för allas förakt, när han triumferade över dem genom Kristus"

De där "härskarna och makterna" är rangordningar av fallna änglar - också kallade för "demoner" eller "orena andar". I Lukas 10:17 läser man "demoner" och i Lukas 10:20, "andar" (lärjungarna och Herren använder olika ord för att beskriva samma varelse) I Matteus 12:24-27 kallas Satan för "demonernas furste", som i sin tur kallas för "hans änglar" i Matteus 25:41 och Uppenbarelse 12:7, 9. Alla änglar är andar, både de som tjänar Gud och de andra - demoner - de fallna som följer Satan. 

Andarna "som följer Satan" är änglar som gjorde uppror mot Gud, och är dömda till helvetet tillsammans med deras anstiftare. 2 Petrus 2:4 visar att dem är dömda till helvetet, och Matteus 25:41, att helvetet var speciellt gjort för dem. Satan själv skall hamna där också:

Upp 20:10 

"Och djävulen som förförde dem kastades i samma sjö av eld och svavel som odjuret och den falske profeten, och de skall plågas dag och natt i evigheters evighet"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar