Daniel 6:10-11

Blir det några angrepp på ditt liv någon gång? Eller på din tro, eller på dina planer? Hur svarar du till sådana angrepp? Observera Daniels svar: 

Daniel 6:11-12 (B82 10-11)

"Men så snart Daniel hade fått veta att skrivelsen var uppsatt, gick han in i sitt hus, där han i sin övre sal hade fönster som var öppna i riktning mot Jerusalem. Där föll han tre gånger om dagen ned på sina knän och bad och tackade sin Gud, som han förut hade brukat göra"

"När männen nu skyndade till, fann de Daniel bedjande och åkallande sin Gud"


Det finns fyra arameiska ord i de här verserna som beskriver Daniels svar till angreppet på sitt liv: 

"umetsalé" = "och bad", från arameiska "selá" = att "be" eller "be om"

"umodé" = "och tackade", fr. arameiska "yedá" = att "tacka" eller "prisa"

"baé" = "bedjande", fr. ar. "beá" = att "be", "söka", "be om" 

"mitkhanán" = "åkallande", från arameiska "khanán" = att "visa nåd" - som i Dn 4:27 - eller att "be om nåd" i Dn 6:12 (B82 11)

I ett tidigare budskap har vi talat om prövningarna som man genomgår i sitt liv (du kan läsa om det i Daniel 3:21-23 i den här sajten) och visat exemplet om Hananja, Misael och Asarja i den brinnande ugnen. Nu ser vi ett annat exempel på ihärdighet i profeten Daniel, som bad, sökte Herrens nåd, tackade Honom och prisade Honom, med öppna fönster - där alla kunde se honom. 

Varför "fönster i riktning mot Jerusalem"?

I 2:a Krönikerboken kan vi läsa om tiderna då det första templet var byggt, den sk "Salomos tempel" i Jerusalem. I kapitel sex kan vi läsa om en bön från kungen till Gud i templets invigning: 

2 Krön 6:26-27 (utvalda verser; du kan läsa hela bönen i din Bibel)

"Om himmelen blir tillsluten, så att regn inte faller, därför att de har syndat mot dig, men de då ber, vända mot denna plats, och prisar ditt namn och omvänder sig från sin synd, när du bönhör dem, må du då höra det i himmelen och förlåta dina tjänares och ditt folk Israels synd, genom att du lär dem den goda väg som de skall vandra. Och må du låta det regna över ditt land, det som du har gett åt ditt folk till arvedel" 

Observera Salomos ord, som återkommer i andra verser, "men de då ber, VÄNDA MOT DENNA PLATS". Salomos tempel ersatte tabernaklet, som var ett flyttbart tempel som de använde i resan mot det förlovade landet. Templet blev förstört av Nebukadnessar i Sidkias tider (se 2 Kungaboken 25:9 och 2 Krönikerboken 36:19) I Esra och Nehemjas tid var templet ombyggt, och kung Herodes gjorde det ännu större. Men det andra templet blev förstört av romarna året 70 eKr, och vi tror att det skall bli ett tredje tempel vid Jesu återkomst, det som man läser om i Hesekiel 40-47. 

Guds svar till Salomo kan man se i nästa kapitel i Krönikerboken: 

2 Krön 7:12-16 

"Jag har hört din bön och utvalt denna plats åt mig till offerplats. Om jag tillsluter himmelen, så att regn inte faller, om jag befaller gräshoppor att fördärva landet eller om jag sänder pest bland mitt folk, men mitt folk, det som är uppkallat efter mitt namn, då ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, så vill jag höra det från himmelen och förlåta deras synd och skaffa bot åt deras land"

"Så skall nu mina ögon vara öppna och mina öron ge akt på vad som beds på denna plats. Och nu har jag utvalt och helgat detta hus, för att mitt namn skall vara där till evig tid. Och mina ögon och mitt hjärta skall vara där alltid"

Herren lovade att höra bön inte bara i templet, men i själva platsen. Daniel var i samma situation som judarna nuförtiden, dvs utan något tempel. Men platsen var där. Därför ber judarna i riktning mot Jerusalem, och i Klagomuren, vända till platsen där templet fanns. Och därför var Daniel också bedjande i riktning mot Jerusalem. Gud har lovat att "Sina ögon och Sitt hjärta skall vara där alltid". 

Obsevera angreppet på Daniel: en konspiration (manipulering) för att döda honom, omintetgöra kungens planer och göra olagliga Daniels böner (orättvisa) eftersom han var jude (diskriminering) och eftersom han tillbad den Ende Sanne Gud (ogudaktighet) I konspirationen ingick inte bara att få kungen att signera dokumentet; de spionerade Daniel för att hitta ett tillfälle att åklaga honom inför Darejaves (profeten blev förföljd till döds)

Är det Daniel den enda troende som har blivit manipulerad, orättvist behandlad, diskriminerad, förföljd och som har angripits av ogudaktiga fiender?

Observera de följande verserna: 

Jer 29:4-7 

"Så säger Herren Sebaot, Israels Gud, till alla de fångar som jag har låtit föra bort från Jerusalem till Babel: Bygg hus och bo i dem, plantera trädgårdar och ät deras frukt. Ta hustrur, och föd söner och döttrar och ta hustrur åt era söner och ge era döttrar åt män, och må dessa föda söner och döttrar. Och föröka er där, och förminskas inte. Och sök den stads bästa, dit jag har fört er bort i fångenskap, och be för den till Herren, ty då det går den väl, så går det också er väl"

De här verserna ingår i ett brev som Jeremia skickade till judarna som deporterades till Babylonien. I brevet profeterar Jeremia att fångenskapen i Babel skulle bli 70 år lång - i motsats till falska profeter som spådde att de skulle snart komma tillbaka - och han uppmanade judarna att ettablera sig i Babel och söka deras välstånd där, precis som i deras land. 

Danielsboken visar oss några förföljelser som Daniel och sina vänner genomgick i Babel, och hur räddade Gud dem i flera tillfälle. Jeremias brev är ett ord från Gud till fångarna, som tröstade dem och gav de vissheten om att då skulle återkomma till Israel. 

Men vi skall inte tro att det var bara i antiken att judarna förföljdes. I Israel är förföljelse ett nästan dagligt ämne. Både genom militära angrepp och genom terrorism mot israelerna. Och antisemitismen är inte begränsad till det Heliga Landet. Muslimska terrorister har dödat också judar som inte var israeler, i flera andra länder som Frankrike (i koshermat affären i Paris, dagen efter Charlie Hebdo massaker) Belgien (i det Judiska Muséet, 24:e maj 2014) Pakistan (1:a februari 2002) England (26:e juli 1994) Argentina (17:e mars 1992) och andra. 

Jesus kyrka har erfarat också hemska förföljelser. I 1:a Petrusbrevet 4:12-19 läser vi: 

"Mina kära, bli inte överraskade av det eldprov ni måste gå igenom, som om det vore något oväntat som hände er. Gläd er i stället över att ni delar lidandena med Kristus, ty då får ni jubla av glädje också när hans härlighet uppenbaras"

"Saliga är ni om ni skymfas för Kristi namns skull, ty härlighetens ande, Guds ande, vilar över er. Det får inte hända att någon av er måste lida som mördare eller tjuv eller därför att han gör något annat ont eller blandar sig i andras angelägenheter. Men lider han som kristen skall han inte skämmas utan förhärliga Gud just som kristen. Ty nu är tiden inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, hur blir då slutet för dem som inte vill tro på Guds evangelium? Om den rättfärdige blir räddad med knapp nöd, hur går det då med den ogudaktige och syndige? Därför skall de som lider efter Guds vilja överlämna sitt liv åt sin trofaste skapare och göra det goda"

"Eldprovet" som aposteln syftar till är en förföljelse mot kristna, som startades av den romerske kejsare Nero året 64 eKr, på svepskälet att de hade satt eld på staden Rom - fast elden orsakades av kejsaren själv. Aposteln Petrus kallar alla kristna som genomgick förföljelse att prisa Gud och överlämna sina liv åt Honom. 

De kristnas förföljelse var ett särdrag för perioden i kyrkohistorien från ca. 100 till 313 eKr. De romerska kejsarna ville utrota kristendomen från imperiet. Men Gud hade andra planer, det är därför Rom föll men kristendomen finns kvar. 

Tyvärr slutade inte de här förföljelserna med Roms fall. Nuförtiden är de kristna den mest förföljd grupp i hela världen, med de värsta fall i länder där Islam är huvudreligionen. Och förföljelse kommer inte bara i sådana länder och från muslimska terrorister. 

Den 26:e juni 2015 legaliserade den Högsta Domstolen i USA samkönat äktenskap för alla stater (även amerikanska medborgare som levde i stater som inte hade denna "lag" fick den ålagd) Detta skandalösa beslut vanhelgar Herrens Ord. Civila myndigheter har usurperat rätten av att trampa på lkristendomen genom att kalla "laglig" ett slags förening som Bibeln kallar "syndig" från 1 Moseboken till Uppenbarelseboken. Men det var inte tillräckligt. Flera religiösa eller civila myndighetspersoner som vägrar delta i sådan styggelse är under förföljelse av staten och har blivit fängslade pga detta i flera fall. 

Låt oss be att Herren stärker deras tro och ger dem seger. De har vägrat att kalla det goda för ont och det onda för gott. Kanske struntar domarna i HD i Gud och i deras destination i livet efter detta. Men de kristna bryr sig om sådant. Det enda som kallas för "äktenskap" är föreningen mellan en man och en kvinna. Vilket som helst annat slags samlevnad kan kallas med vilket som helst ord förutom "äktenskap". Och Bibeln tar upp på ett solklart sätt ämnet om homosexualitet, som klassas som "synd", och varnar oss att detta leder till evig död. 

Vår Herre Jesus profeterade om sådana händelser: Han sade,

"Men innan allt detta händer skall man gripa er och förfölja er. Man skall överlämna er åt synagogorna och kasta er i fängelse och dra er inför kungar och ståthållare för mitt namns skull. Då får ni tillfälle att vittna. Lägg bara på minnet att ni inte skall förbereda några försvarstal, ty jag skall ge er ord och visdom som era fiender inte kan stå emot eller vederlägga"

 Luk 21:12-15 

"Allt detta" som skall hända är en referens till profetiorna om krig, kataklysmer på jorden och i himmelen, i princip, alla katastrofer som man läser om i Uppenbarelseboken och som skall hända vid Jesu andra tillkommmelse. Innan "allt detta" händer, kristna SKALL undergå förföljelser pga deras tro. Och Herren lovade att ge oss "ord och visdom" som fienden "inte kan stå emot eller vederlägga"

Många undrar, "om Gud är kärleken, varför blir förföljelser av de troende?"

Det finns två skäl - bland andra - som man kan hitta i Ordet: för att pröva och för att välsigna. 

Det första kan man läsa om i Lukas 8:6, i liknelsen om Såningsmannen och Jordmånerna:

"En del [av sädet] föll på berghällen, och när det hade kommit upp, vissnade det bort eftersom det inte fick någon väta. 

Lukas 8:13 ger oss tolkningen av liknelsen angående sådana troende: 

"De på berghällen är de som tar emot ordet med glädje när de hör det men som inte har något rotfäste. De tror en kort tid, men i prövningens stund avfaller de"

När Herren frälser oss och ger oss Sin Ande då menar Han inte alls att vi skall vara prövningsfria. Han utrustar oss så att vi skall kunna uthärda prövningar - särskilt med tanke på de prövningar som skulle besegra oss om Han inte skulle vara med oss. Observera de här verserna: 

"Simon, Simon. Satan har utverkat åt sig att få sålla er som vete. Men jag har bett för dig att din tro inte skall ta slut. Och när du en gång har vänt tillbaka, så styrk dina bröder" 

Herren talade de här orden till aposteln Petrus, för att förberedda honom pga förföljelserna som Satan skulle sända till honom. Herren bad inte för att undvika förföljelserna, utan för att stärka Petrus' tro så att han skulle lyckas i prövningarna. Sållbilden kan syfta till känslan som människorna under prövning upplever. Men den visar också motivet av prövningarna. Man sållar vete - eller sand, eller vilket som helst material - för att ta bort partiklar som man inte vill ha, och lämna bara de önskade sådana. Prövningarna tar det onödiga bort, det som inte skulle uthärda, och lämnar kvar bara det som är gott och rent. 

Detta är oumbärligt. Om våra matematiklärare skulle inte ha lärt oss att summera, många skulle spekulara fortfarande, "är 2+2=5, eller 34, eller 3,1416?" Om de svenska lärare skulle inte ha lärt oss grammatik kunde vi säga, "apostlet var instruerat av Jesus för att uthärda prövningarna som hade redan plågat honom". Och om andra lärare skulle inte lära oss geografi, många kunde tro att Jerusalem är huvudstaden till ett land som heter "Palestina" och att Israel inte finns. 

Men tack Jesus har vi fått lärare som har givit oss mycket kunskap, och som har PROVAT oss för att kontrollera att vi lärt oss. Observera var Ordet säger i detta sammanhang (i 1 Petrusbrevet 1:6-7) : 

"Därför [p.g.a frälsningens hopp] kan ni jubla, även om ni just nu en kort tid skulle få utstå prövningar av olika slag, för att det som är äkta i er tro – och detta är långt dyrbarare än det förgängliga guldet, som dock måste prövas i eld – skall ge pris, härlighet och ära när Jesus Kristus uppenbaras"

Det är ingen tillfällighet att samma apostel som var "sållat" talar till oss senara att detta är en nödvändighet, att man skall "utstå prövningar av olika slag". Han utstod förföljelse, fängelse och t.o.m döden p.g.a hans tro. 

Matteprov - eller geografi- eller svenskaprov - visar oss att vi vet någonting om sådana ämne. Och vår tros prov är sättet att kontrollera om vi "lever genom tron", nämligen, hur äkta är vår tro. Verserna i liknelsen om Såningsmannen och Jordmånerna visar också att prövningarna uppenbarar de riktiga troende och de som inte är. På samma sätt som några studenter blir godkända i sina prov och andra blir icke godkända, det finns "troende med tro" och andra som är falska. 

Förföljerserna har ett annat skäl: de orsakar att vi är välsignade. Observera de följande verserna: 

"Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket. Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen. På samma sätt förföljdes ju profeterna före er tid"

Matteus 5:10-12

När man har lyckats med något slags utbildning blir man kapabel för något - eller några - yrke. Vanligtvis får man något intyg som visar ens kvalifikationer, och som är nyttigt när man skall söka arbete. Detta är en BELÖNING till våra ansträngningar. 

På samma sätt har Herren BELÖNING till oss i himmelen, för alla som har utstått förföljelser p.g.a tron. Han kallar oss inte "stackars", "utskämda" eller "olyckliga". Han kallar oss "SALIGA". Detta ord kommer från grekiskans "makários" som betyder "lycklig", "välsignad", "salig". Att uppleva eller att ha upplevt förföljelser är ett skäl för att skatta sig själv lycklig, välsignad, salig. Eftersom resultatet av prövningarna är att Herren välsignar oss rikligen. 

Daniel och sina vänner upplev fruktansvärda förföljelser. De hotades med död, de berövades av sina namn och deras judisk identitet, och de skickades till död. Deras integritet och deras tro är ett skäl att denna bok skrevs ca. 600 fKr och har blivit "Guds Ord" för både judar och kristna. Skulle man har skrivit Danielsboken om de skulle ha ingått i kungens plan på kapitel ett? Eller om de skulle ha dyrkat den gyllene bildstoden i kapitel tre? Eller om Daniel skulle ha slutat tro och be p.g.a manipulationen i kapitel sex? Historien om de här Guds män är skrivna som vittnesbörd om deras tro. P.g.a deras tro som övervann förföljelserna är de idag, mer än 2500 år senare, ett exempel och en välsignelse för oss, som visar oss hur är det att känna och följa Gud. 

Blir det några angrepp på ditt liv någon gång? Eller på din tro, eller på dina planer?

Herren säger till dig: "du är salig"! Gläd dig och jubla, ditt lön blir stor i himlen, och på samma sätt förföljdes ju profeterna som är nu i Guds närvaro. Dödshotad p.g.a det kungliga påbudet, Daniel fortsatte med sina böner, sökte Gud, tackade Honom och prisade Honom. Han fortsatte med precis de aktiviteter som var dödsfarliga för honom p.g.a påbudet. Daniel är an av "profeterna före vår tid" som Herren Jesus sytade till. Han blev förföljd, men att behålla sin tro gav honom segern.  

Sedan romarna förstörde Jerusalems tempel året 70 eKr, det judiska folket har levt under olika förföljelser, först från Rom, sedan från den medeltida katolska kyrkan, nuförtiden av Muslimska stater eller palestinska terrorister. Men det är svårt att hitta en tidsperiod i historien då judarna inte ber vända mot Jerusalem, eller i Klagomuren. De kristna har också blivit förföljda under hela kyrkohistoria, men det har alltid funnits ett knä som böjs i Jesu namn, och en tunga som bekänner att Jesus Kristus är Herren, Gud fadern till ära. De här orden sändes av Gud till kristna under förföljelse (Hebreerbrevet 10:35-36) :

"Ge inte upp er frimodighet. Den skall rikligen belönas. Uthållighet är vad ni behöver för att kunna göra Guds vilja och få vad han har lovat"

Det finns en belöning för vår tro. Enda krav är att vår tro skall vara äkta. Det spelar ingen roll hur många angrepp skall vi utstå p.g.a tron, även om vi dödas p.g.a. tron. I evigheten, tron på Jesus Kristus skall rädda oss, och att inte tro på Jesus är vägen till helvetet. 

Om du har inte än tagit emot Jesus som din Herre och Frälsare, det finns tid! Dagen skall komma när detta skall vara omöjligt, men att du håller på att läsa den här texten visar att denna dag har inte kommit fortfarande. Din frälsning, och Guds välsignelse i ditt liv är på en böns avstånd, om din bön kommer från hjärtat. 

Må Herren välsigna dig!

I Jesu Kristi kärlek, din broder

Israel Leonard

PS Jesus kommer snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar